محمد شکرچیزاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجموعه اقدامات آن مرکز را در خصوص ایمنی راهها و سایر شقوق حملونقل عنوان کرد و گفت: مرکز تحقیقات از سال ۹۴ موضوع تهیه برنامه عملیاتی ایمنی راهها را بر اساس سند جامع ایمنی که قبلا تهیه شده بود در دستور کار قرار داد و با استفاده از نیروهای کارشناسی و مجرب و همچنین متخصصان خارج از مرکز، برنامه ایمنی راهها را تهیه کرد. این موضوع در چندین جلسه کمیسیون ایمنی راهها مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا با همکاری و هماهنگی معاونت حملونقل وزارت راه که دبیری کمیسیون ایمنی راهها را برعهده دارد، تصویب شد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ دهه ایمنی راهها آغاز خواهد شد و همین موضوع نیز در برنامهها و سیاستهای کلان وزارتخانه راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته است، توضیح داد: پیادهسازی برنامه ایمنی راهها در دهه پیشرو با همکاری NGOهای بخش خصوصی فعال روی موضوع ایمنی راهها و همچنین دستگاههای مختلف در وزارتخانه در حال مطالعه است و راههای اجرایی شدن آن در حال تدوین است.
شکرچیزاده به تجارب گستردهای که در طول چند دهه گذشته در دستگاههای مختلف، در وزارتخانهها و توسط محققان در دانشگاهها به دست آمده است اشاره کرد و گفت: پیادهسازی تجارب به دست آمده در طول چند دهه گذشته به نحو قابلملاحظهای میتواند ایمنی راهها را تامین کند و به کاهش خسارتها منجر شود.
وی یادآور شد: از ابتدای فروردین عمدتا به دلیل کاهش تردد حمل و نقل جادهای تعداد خسارت جادهای کم شد که طبق بررسیها این کاهش تصادفات جادهای به دلیل محدودیت تردد در ایام کرونا در نوروز امسال رخ داد. پیشبینی شده است که چنانچه شرایط عادی جابهجایی حمل و نقل ایجاد شود مجددا، تلفات جادهای افزایش یابد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در خصوص موضوع مخاطرات و خسارتهای طبیعی که برای زیرساختها و المانهای حملونقل در سیل ایجاد میشود، مطالعات گستردهای انجام شده است. در خصوص سیلی که اواخر سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ در کشور رخ داد، مطالعات گستردهای از ابتدای وقوع انجام شد و نتایج مهمی به دست آمد که همه آنها برای دستگاههای زیرمجموعه و ستاد وزارتخانه ارسال شد و مورد بحث و تبادلنظر قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: پیشبینی شده است که این تغییرات آبوهوایی تا چندین سال ماندگار باشد که این ماندگاری و شدت سبب خواهد شد معابر و آبروهای ما دبی لازم را نتوانند عبور دهند و به همین دلیل مشکلاتی برای المانهای راهها پیش خواهد آمد. به همین منظور، با تاکیدی که وزیر راه و شهرسازی داشتند مقرر شد تا ضمن بازنگری اصولی و کارشناسانه برای دستورالعمل های موجود، دستورالعمل جدیدی نیز تنظیم شود که مقدمات آن فراهم شده است.
شکرچیزاده تاکید کرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی، در تلاش هستیم تا علاوه بر بازنگری و تدوین دستورالعملهای موجود، آییننامه جامع طراحی المانهای حملونقل، پلها و آبروها را تدوین کنیم تا برای همه دستگاههای اجرایی لازمالاجرا باشد.
وی گفت: در موضوع دوره بازگشت، عمق آبشستگی و برخی از مفروضات دیگر نیاز است تا بازنگری در دستورالعملهای موجود داشته باشیم.